top of page

7 טיפים למעצבת החובבת

הערה: המאמר פורסם במגזין "משלך" ויועד לציבור נשי, על כן הכתבה בלשון נקבה

אולם מתייחסת לנשים ולגברים כאחד :-)

רוצה לעצב שנה טובה בכוחות עצמך?

הזמנה ליום הולדת של האחיין המתוק? להכין כרטיס ביקור?

ואולי התנדבת להכין לוח שנה ליום ההולדת של הסבתא?

הנה כמה טיפים שיעזרו לך להשלים את המשימה בכבוד:

1. לחשוב בגדול (או בקטן) - לפני שמתחילים במלאכת העיצוב חשוב לברר קודם מה הפורמט הרצוי. אם העיצוב מיועד לדפוס, מומלץ לברר מראש עם בית הדפוס מה הגודל המקובל. שימוש בגדלים סטנדרטיים של הזמנה, כרטיס ביקור או חוברת עשוי לחסוך כסף. מצד שני, אם אין מגבלה תקציבית, לעתים דווקא בחירה של פורמט לא שגרתי (ריבועי, מאורך, קטן מאוד, גדול מאוד) יכולה להפוך את העיצוב לדבר מעניין שטרם נראה כמוהו.

2. טית זה טוב ויוד זה יופי - כל עיצוב טוב כולל בתוכו התייחסות לטיפוגרפיה – לסוג האותיות, לגודלן ולעיצוב הטקסט כולו. העיצוב הנהדר ביותר יראה גרוע אם תכתבי כותרת בגוטמן-יד-ברש.

אז מה עושים? למעצב מקצועי יש גופנים (פונטים) אותם רכש בתשלום,

אך בינתיים תוכלי להסתפק בהורדת גופנים חינמיים, כמו למשל כאן:

באנגלית יש מבחר רב יותר של גופנים חינמיים, למשל: http://www.1001fonts.com/

איך לבחור פונט? חשבי על צורת הגופנים כאילו יש להם אישיות משלהם: אחד ילדותי, השני אמנותי וזורם; אחד עושה רושם מסודר ואחראי והשני יצירתי ופרוע. התאימי את סגנון הגופן לאווירה שתרצי ליצור.

3. צבעי הקשת - עיצוב הוא חגיגה של צבעים. אולם כדי שהחגיגה תסתיים בחיוך ולא בבלגן מחריש עיניים, כדאי להתמקד בשלושה גוונים מרכזיים בהם תשתמשי לעיצוב מסויים.

יש כל מיני שיטות לבחירת הגוונים: תוכלי לבחור שלושה גוונים של אותו צבע ברמות בהירות שונות (למשל: כחול כהה, כחול בהיר ותכלת). בחירה זו תקל על עיצוב נעים והרמוני. לחלופין תוכלי לבחור בשלושה צבעים המכילים ניגוד ביניהם על מנת ליצור אפקט חזק יותר ודומיננטי (למשל: שני סוגי ירוק מול אדום).

תוכלי לבחור שלושה צבעים הקרובים זה לזה, למשל: טורקיז, תכלת ואפור; או כתום, צהוב וחום.

אם את משתמשת בתמונות, התאימי את צבעי העיצוב הכללי לצבעי התמונה כך שיחמיאו לה ויתנו לה מקום.

4. תמונה שווה - כאשר מחפשים תמונות יש לשים לב שלא כל התמונות הן חופשיות מזכויות יוצרים. כלומר לא מספיק לחפש בגוגל תמונות ולהשתמש בהן. אז מה עושים? יש הרבה מאגרי תמונות חינמיים, הנה כמה לשימושך:

ואל תשכחי שתמיד יש לך אפשרות גם לצלם לבד...

5. הרווח כולו שלך - בעיצוב טוב, הרווחים חשובים לא פחות מהצורות והצבעים. למה הכוונה? חשוב ליצור איזון באופן שיהיה נעים לקרוא ולהתבונן. הימנעי מלהעמיס יתר על המידה, כך העיצוב יהיה גם קריא וגם הרמוני.

6. גופנפש - עיצוב הוא תחום של איחוד גוף ונפש. לא ידעת? האותיות, הצבעים, הרווחים והצורות הם הגוף של העיצוב. עכשיו הגיע הזמן לנפש... כל הבחירות ה"טכניות" לכאורה צריכות להיעשות בהתאמה לאווירה ולתחושה אותה אנו רוצים לשדר. לדוגמה: בהזמנה ליום הולדת של האחיין נבחר בגופן קליל וזורם, אולי בכתב יד, בצבעים שמחים ומאירים, בתמונות המתאימות לגיל ובצורות שיתאימו לגיל הילדים. לעומת זאת, בהזמנה לכנס בנושא הגישה המולקולרית בהנדסת האטום נבחר בפונט "מרובע" יותר, המשדר רצינות וסמכותיות, נבחר בצבעים סולידיים יותר ובקוים נקיים.

7. צפרדע - אל תפחדי להיות מקורית! חשבי על רעיון חדש, עיצוב מרענן, משהו שאף אחד עוד לא עשה לפנייך. בהצלחה!

אלו כמה טיפים על קצה המזלג. אם מדובר בפרויקט מורכב יותר, כמו עיצוב של ספר או עיצוב תדמית לעסק, רצוי לפנות למעצב מקצועי שמבין את רזי המקצוע לעומקם.

הבלוג של סטודיו עפעף

bottom of page